menusearch
orbitart.ir

گرافیک و مفهوم طراحی گرافیک

جستجو
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ | ۱۷:۵۵:۲۹
۱۴۰۰/۵/۲۸ پنج شنبه
(0)
(0)
گرافیک و مفهوم طراحی گرافیک
گرافیک و مفهوم طراحی گرافیک

گرافیست، گرافیک کار، طراح گرافیک و ....
کلمات بالا همشون یه وجه مشترک دارن اونم واژه گرافیک


ببینیم ویکی پدیا چی گفته در مورد گرافیک :
" گرافیک از واژه ی یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار یا شیوهی مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز یا از انگاره آن است؛ و بنابراین همه ی پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده. "

 

- اما گرافیک به زبون ساده چی میشه؟!
به زبون خودمونی بگیم، میگه چی میخوای نشون بدی یا قرار چی رو بهمون بفهمونی، همون رو برای ما بِکِش، حالا شما اینو میخوای با یه تبلت طراحی بیست مییلیونی بکش یا با یه کاغذ و قلم ساده، چیزی که شما خلق کردی معنی گرافیک رو زنده کرده و هدف رو درست منتقل کردین.

 

- خوب حالا طراح گرافیک کی میشه این وسط؟!
ایشون کسی نیست جز کسی که میاد به این کلمه گرافیک رنگ و لعاب میده،
" فکر، ایده و خلاقیت " ابزار اصلی و خدادای هر طراح گرافیک محسوب میشه، که در کنار ابزار فیزیکی طراحی کردن یک اثر گرافیکی رو خلق میکنه، هنر ترکیب کردن ابزارهای خدادی انسان با ابزارهای فیزیکی باعث خلق و نمایش یک کار گرافیکی به مخاطب میشه.

 

- از چه زمانی به یه نفر میشه گفت طراح گرافیک ؟!
گرافیک کار، گرافیست یا طراح گرافیک (کسی که طراحی گرافیکی کار میکنه) .... میشه گفت اون بچه دو سه ساله هم که نقاشی بابا و مامانش رو میکشه یه طراح گرافیک کوچولو هست که با نقاشیش پیام رو به والدین یا مخاطبش داده، امااااااا نکته اصلی که باید از این مثال یاد بگیریم این که :
اگر طرحی میزنید و این طرح برای مخاطب های شما گُنگ باشه، یعنی بگن این چیه کشیدی یا این رنگ یا متن چی اینجا؟! این یعنی خروجی کار شما با مخاطب ارتباط برقرار نکرده.....و اینجاست که باید بگید من کارم خوب یا بد؟ یا اصلا بدرد این کار میخورم؟


یه سری نکات هست که بهتر بدونین:

نکته: قرار نیست طرح شما برای همه افراد قابل درک باشه، مثلا از ده نفر سه نفر هم درک نکردن مشکلی نیست.


نکته: یه جاهایی شما وظیفه دارید طرح رو مفهومی (یا به اصطلاح گُنگ ولی مفهومی) پیاده سازی کنید، نمونه این کارها رو میشه توی لوگوهای سازمانی خیلی از برند ها و شرکت ها دید، اینجا شما دارید برندسازی میکنید (برند سازی یا همون برندینگ مفصلللل جای توضیح داره که به زودی قرار میدم توی سایت)، طرح خروجی از نظر رنگ بندی، متن و ظاهر شاید بتونه با سه نفر از ده مخاطب به سادگی حرف بزنه یا درک بشه.


نکته: توی شروع کار از کارهای مفهومی دوری کنید، چرا؟ چون اگر شروعتون با کارهای مفهومی باشه و کار خروجی مورد پسند مخاطب قرار نگیره شما دچار ضربه فکری و روحی میشید و هنوز هیچی نشده دلسرد میشید.

 

 

خلاصه که شما زمانی طراح گرافیک یا گرافیست هستید که پارامترهای ساده ای مثل صبوری و خلاقیت، ارتباط با مخاطب، درک درست از موضوع و .... رو بتونید توی کارتون بگنجونید.

اگر گرافیک کار میکنید، نوع کار رو کامل بیان کنید، یا نگید من طراحم، چون اولین سوالی که مخاطبتون از شما میپرسه این که، طراح چی هستید؟؟؟
قطعا اون مخاطب حق داره، مثلا طراح گرافیک دیجیتال بازی موبایل کجا و یه طراح کلاسیک پرتره با ذغال کجا، دو حرفه جدا و دو فرد جدا با دنیای متفاوت رو نشون میده
پس حتما حتما زمینه کاری ونوع گرافیکی که میخواید کار کنید یا کار میکنید رو کامل به زبون بیارید تا کسی دچار اشتباه نشه.

وقتتون به خیر و خوشی....

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر