کارتون
اول تکلیف رو با واژه "کارتون" مشخص کنیم، این واژه خیلی خیلی کلی هست و مربوط به هنر میشه و کلی معنی میده. شاید ما با شنیدن یاد بچگی هامون و برنامه کودک و تام و جری بیفتیم.
درسته تام و جری هم یه کارتون محسوب میشه، یعنی هر نقاشی دو بعدی سرگرم کننده که میدیدم میگفتیم داریم کارتون نگاه میکنیم. اما کارتون از نقاشی های تاریخی در کلیساها تا کتب ترسیم شده و بعد ها در روزنامه ها و تصاویر کامیک و نیمه واقعی و طنزنامه ها هم بکار گرفته شد. این کلمه به همین دلیل خیلی کلی محسوب میشه و یه واژه تخصصی نیست.
انیمیشن (به فارسی: پویانمایی)
بریم سر وقت واژه "انیمیشن" توی ایران بهش پویا نمایی هم گفته میشه که دقیقا ترجمه تحت لفظی واژه "animation" هست. در کل به مجموعه تصاویر که پشت سر هم قرار میگیرند و زمانی که با سرعت خاصی به صورت متوالی پخش یا اجرا بشن رو "انیمیشن(animation)" یا پویانمایی میگیم. خود این انیمیشن رو بسته به نوع ساختنش میشه دسته بندی کرد.
قرار نیست انیمیشن فقط به محصولات ویدیویی مثل "داستان اسباب بازی ها" یا "ماشین ها" گفته بشه، انیمیشن حتی فایل های گیف (GIF) تبلیغاتی توی سایت ها هم شامل میشه.
خیلی اوقات دسته بندی ما اینجوری بوده که اگر چیزی میدیدیم که شخصیت هاش حجم دار و اصطلاحا سه بعدی بودن میگفتیم این انیمیشن، اگر هم یه چیز دو بعدی نقاشی مانند بود بهش میگفتیم کارتون!
انیمه (Anime)
واژه و اصطلاح انیمه (به ژاپنی: アニメ) "Anime" از مخفف انیمیشن "Animation" گرفته شده و هر وقت اسمش بیاد یاد ژاپن میفتیم. انیمه بخشی از فرهنگ ژاپن شده و کل دنیا انیمه رو جزیی از ژاپن میدونن و گاهی اوقات به جای انیمه از واژه انیمیشن ژاپنی نیز استفاده میکنن.
در سراسر دنیا انیمه ها نه تنها دیده شدن بلکه محبوبیت بالایی هم دارن، در ایران خیلی از ما انیمه سوباسا (Captain Tsubasa) رو به اسم کارتون میشناسم یا در آمریکا انیمه پوکمون(Pokémon) محبوبیت بسیار بالایی کسب کرد و کلی طرفدار این انیمه شدن. این سبک در قرن گذشته جایگاه خودش رو پیدا کرده، رشد کرده و محبوبیتش هر روز داره بیشتر میشه.
انیمه حدودا اوایل قرن بیستم خلق شده اما عمومی شدن انیمه بین مردم ژاپن از حدود سال 1960-1965 و با کارهای تزوکا اوسامو (Tezuka Osamu) که طراح مانگا و انیماتور بوده آغاز میشه و قرن 21ام یعنی در حال حاضر اوج شکوفایی این هنر و صنعت بزرگ هست.
در غرب و هنر غربی انیمه رو به نوعی زیرمجموعه ای از واژه کارتون میدونن، اما خود مردم ژاپن اصلا این رو قبول ندارن و انیمه رو چیزی جدا از کارتون یا انیمیشن میدونن و این موضوع به حدی در ژاپن اهمیت داره که انیمه وارد فرهنگشون شده و زندگی روزمره و اقتصادشون رو هم تحت تاثیر قرار داده. از کتاب ها گرفته تا بنرهای تبلیغاتی یا تلویزیونی این موضوع به راحتی قابل دیدن هست، یعنی انیمه از داستان های بلند تا تیزرهای چند ثانیه ای رو شامل میشه. این موضوع باعث شده دز بعضی از فرهنگ های لغات واژه انیمه "anime" رو به اسم ژاپن ترجمه یعنی به صورت "سبک انیمیشن ژاپنی"، "سبک ژاپنی متحرک سازی" یا "توسعه متحرک سازی به روش ژاپنی" ترجمه بشن.
این مورد رو هم بدونیم بد نیست که خیلی از انیمه های ژاپنی از روی مانگا ساخته میشن، خوب الان میگید مانگا چیه؟ مانگا (به ژاپنی: 漫画 Manga) کمیک (تصاویر فکاهی یا داستان مصور) یا رمان گرافیکی است که ریشه در ژاپن داره و از اونجا بوجود اومده، هدفش ارتباط با مخاطب بر اساس تصویر و متن هست. مانگاها تمامی ژانر ها رو شامل میشن و محدودیت ژانر نداره و نه تنها در ژاپن بلکه در کل دنیا طرفدارهای زیادی داره و عملا یه بخش پردرآمد در صنعت چاپ و انتشارات ژاپن محسوب میشه.
تفاوت ها و شباهت (بررسی ساختار کلی کارتون، انیمیشن و انیمه) :
در مورد مفهوم هر کدوم از عنوان های اصلی توضیح داده شد، اما خلاصش چی میشه؟
انیمه و انیمیشن رو میتونیم زیر مجموعه ای از کارتون بدونیم چون کارتون یه واژه کلی هست و این دو مورد رو در خودش جا میده.
حالا بریم سر وقت تفاوت های انیمه با انیمیشن در اصل بهتر بگیم راه تشخیص انیمه این موارد زیر میشه :
1-ویژگی های اغراق آمیز و خارج از روال عادی در اشخاص(کارکتر ها) :
2- خطوط ساده و سایه زنی در مقابل حجم و طراحی های 3D :
3- بیان احساسات و حالت ها با نماد و بدون نماد :
4-ساختار نمایشی و نوع نمایش ها :
5- محتوای نمایشی و مخاطب :
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
این سایت با هدف انتشار مطالب آموزشی و علمی در زمینه فرهنگ و هنر و تکنولوژی ایجاد شده است.
در مطالب نگارش شده سعی بر بروز بودن و کاربردی بودن آنها بوده است.
جهت ارتباط با ما کافی است بر روی لوگوی شبکه های اجتماعی قرار داده شده کلیک کنید.
در صورت هر گونه سوال هم میتوانید از پنل سایت استفاده کنید.